ho ho ho balik kampung...



Lagu raya all time faveret mumme...rasa dekat di malaysia...

Nampaknya x lama lagi kita akan menyambut hari raya...dan kepada yg berkesempatan menyambutnya bersama sanak saudara...mesti ingat pesan mumme ini yer...berhati2 di jalan raya...rancang perjalanan anda supaya x terperangkap dlm kesesakan lebuhraya.kalau x dpt juge nak ngelak...renung2kan kembali sejarah kenderaan hari ini (dibawa khas dr Muzium Henry Ford,Detroit MIchigan)...dan ucapkan syukur...Alhamdulillah

Sejarah permotoran bermula dgn carriage yg ditarik kebiasaannya oleh kuda.Foto di atas:Antara katalog carriage yang masih terpelihara.
Sebelum dari penciptaan basikal moden ini,era basikal yang tiada handle...boleh bayangkan x?
Selepas dr basikal moden,barulah tercetus idea menggunakan tenaga stim pd kenderaan...tak lama lepas tu gas,kemudiannya elektrik (bateri).Tapi pd zaman tu,ketiga-tiga wagon tu ada pro dan kontra nye...Masa kerancakan industri automobil ni naik,perang dunia tercetus,dan bandar Michigan pernah berhenti dr menghasilkan kenderaan,semua rakyat menghasilkan peralatan peperangan pd masa tu.Dan pd zaman inilah lahirnya kenderaan pacuan 4 roda...macam jeep tu...skrg ajer jeep dikomersilkan di atas jalan raya.

 Selepas perang dunia,baru lah industri permotoran di sini naik kembali...

Jangan luper bayar tol yer...dua pohsen...cenggini la rupanya kompleks tol dolu2

Percaya atau tidak...kenderaan lengkap ciri2 keselamatan ni digunakan oleh presiden2 usa selama 20 tahun lamanya...walopun satu assassin berlaku di atas kereta ni,ia tetap digunakan oleh presiden berikutnya...

Pesanan mumme buat semua yg akan berada di atas jalanraya semasa musim perayaan nanti...Berhati2 di jalanraya...jgn jadi statistik kemalangan 2010 ok...

Comments

  1. salam kenal...thanks sudi singgah blog sy... :)
    oh lagu balik kampung tu sgt menggembirakan hati.hehe..mumme tinggal kt mana?US ke?nnti raya balik tak? :D

    ReplyDelete
  2. salam kenal...anis gembira sbb countdown balik kg makin dekat yer...raya x balik ler anis...masuk kali ni,dah 3 kali raya kat sini (intonasi mcm ckp "dah 3 hari sy x makan"...)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts