Berapa biji tomato dlm sebotol sos?

Teringat kenangan mumme bertani di Athens...mudah betul menanam tomato di sana...cuma buatkan paksi utk vein2 tu bergerak bebas...jom try tanam di sini jom... 
Dengarnye mcm teka teki teka tekuk ajer...
Gini sbnrnye...tadi mumme tgk tv,cerita pasal pokok tomato,pemprosesan dia,penanaman dia...
jadi ada lah diberitahu utk sebotol sos,lebih kurang 20 biji tomato digunakan...
sebesar manalah agaknya botol tu dan bagaimana pula saiz buah tomato tu...musykil kan...
Jadi mumme pun berjalan2 le cari jawapan kat internet ni...

ni jawapan dari ChaCha.com,oleh Heinz.co.uk dan yg ke2 oleh Heinz.com

There are 126g of tomatoes in a bottle of ketchup, and since tomatoes are about 28 g when concentrated, there are 4.5 per bottle.

Answered -
________________________________________________________________________

It takes roughly 25 tomatoes to make a bottle of ketchup.

Answered 8 days ago
________________________________________________________________________
Cherry Tomato:harganya lebih mahal dr tomato saiz biasa
Tapi kan...yg mengejutkan Mumme tentang tomato ketchup tu kan,nama Malay/Malaysia turut tercatat sbg penyumbang dlm penciptaan sejarah terawal tomato ketchup (kalau di luar,sos tomato yg kita selalu panggil tu disebut tomato ketchup...kalau sauce selalunya utk buat spagheti/lasagna)

Comments

  1. nurul..ajar la camne nak tanam tomato..bestnye!

    ReplyDelete
  2. Oooo. 25 biji ya untuk sebotol tomato.

    ReplyDelete
  3. ummiross pernah jugak tanam tomato xlama dulu,beli anak pokok kat Satok, boleh jugaklah makan hasil sekali dua...tapi pokoknya xlah berapa subur mcm kat US kot.

    Pss!,jom tengok poskad cantik2 kat salamborneo.

    ReplyDelete
  4. Atid:ms kat sana tu,kami beli pokok tomato yg kecik,pastu pindahkan ke atas tanah...bila dia menjalar tu,jadi rimbun dan setinggi org dewasa...jom kita try semai biji tomato...kut2 menjadi...

    ReplyDelete
  5. Cempakamelati:Rasa mcm tu jugaklah...dr info di tv dan jwpn terkini Heinz tu...

    ReplyDelete
  6. Ummiross:Tu lah...Mumme nak cari jugak anak pokok nya...sbb x pernah try tomato dr menyemai...
    Ummi,thanks sgt post tu...terharu tau...

    ReplyDelete
  7. selalu tu kalau tgk tomato kat pasar pun dah rasa geram.. klu tgk kat pokok lagilah best, agaknya bertambah geram jadinya.. bestnya klu boleh tanam sendiri kan..

    ReplyDelete
  8. Betul tu Haniz...mesti nak capai je tomato2 yg segar,kan...jom kita try test...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts