Selangkah dr ajal

benar...kisah benar ni...
selangkah ajer lg lembu2 itu dr kedudukan mereka pg ahad lps,pasti keadaan tidak seperti pd hr ini...

kisah percutian ke pantai timur weekend lps...
juga pglmn pertama..encounter dgn haiwan di jlnraya...di tghmlm...

pasti penglmn yg x kan mumme lupakan...

sekumpulan 3 ekor lembu melintas jln...waktu itu hanya ada kenderaan mumme dan satu kenderaan lain dr arah bertentangan....dlm kabus,mumme nmpk kelibat seekor lembu berhenti betul2 atas garisan tgh,melihat chy lampu dr kenderaan kami...yg 2 ekor lg memperlahankan langkah mereka...
mumme terpaku sbnrnya...takut nk jerit,akan buat suami yg memandu terkejut...mumme just slowly remind him to move a little bit ke kiri...

sebaik shj kami melewati kawanan lembu tu dlm 3/4 seconds...sebuah bas meluru laju dan menghentam lembu/lembu2 itu...bgmn keadaan tempat kejadian x dpt dipastikan kerana waktu tu dh 1pg,dgn terkujat lagi terkejut kerana masih bernafas...kami mmg meneruskan perjlnn dan perasan satu van merah yg tadi di belakang kami dh pun memintas kami (mungkin dia penduduk tempatan yg dh tau situ laluan haiwan)...sbb tu td dia slow jer...mungkin van merah itu tahu apa yg berlaku...betul juga tindakan pemandu bas tu...kalau dia cuba mengelak akan membahayakan nyawa penumpang2 bas...

namun...sememangnya wujudkah entiti2 di atas...hanya Allah saja yg tahu...

ya Allah,bersyukur benar kami kerana telah terselamat pd mlm tu...

p/s:di US,rusa/deer akan keluar ke jalanraya pada musim2 tertentu....selalunya masa peralihan season...kalau dh langgar,wajib report...kalau x tindakan undang2 boleh diambil.tapi rusa2 tu bukan peliharaan ...ia rusa liar...

Comments

  1. Alhamdulillah.. awak sekeluarga dilindungi olehNYA.. bahaya sgt klu dalam keadaan mcm tu kan..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah MumMe n keluarga selamat, gerun kalau difikirkan.

    Peristiwa macam ni pernah berlaku pada ummi dan keluarga, kat Pantai Timur jugak, 2-3 ekor kerbau melintas tiba2,memang tak sempat elak,kemek depan kereta, nasib baik kami sekeluarga tak apa2...

    ReplyDelete
  3. @Haniz Azla:tu la...syukur sgt2.mmg...rs macam mati hidup semula pun ada...

    ReplyDelete
  4. @Ummiross:sblum kejadian mumme tu dah ada 2 insiden dgn lembu/kerbau di sepanjang jln KT-KB,ummi...
    Syukur semuanya selamat...

    ReplyDelete
  5. seb baik nurul. tu la berkat baca doa naik kenderaan. :). alhamdullilah korg sekeluarga selamat. gi pantai timur bercuti2 malaysia ke? hehe :)

    ReplyDelete
  6. Oh my!!syukur you all xapa2..anis dgn husband dulu pernah dekat highway,ada kereta dtg dari arah depan.urgh,gila ah.mcmana boleh masuk side sebelah sini entah.tp lepas2 tu terpikir,eh,tu keta betul ke...errr...ape??

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts