Kekuatan yg diperlukan semasa musim perayaan...

Selamat Hari Raya Aidilfitri...
Suasana hari raya masih terasa di sana sini...
mumme cuma nak berkongsi rasa...
perasaan yg dah agak lama juga lah x dirasai...
suasana raya di Malaysia...
harap2 nya dpt lah diambil pengajaran...
kerana budaya ini sgtlah x mencerminkan peribadi muslim...
di mana di musim raya ni...

1...menjadi musim kita memburukkan sesama kita
2...menjadi musim kita menjanakan sifat riak
3...menjadi musim,gelanggang kita mengasah lidah menyakiti hati org...
4...menjadi musim kita membazir dan materialistik
5...menjadi musim kita menunjukkan sifat jagoan kita...
(cukuplah sekadar apa yg kita miliki...kerana segalanya pun kepunyaan mutlak Allah sebenarnya)

...dan satu lagi adat warisan org kita yg mumme x dpt terima,suka sinis menyinis dan alas beralas...kalau nak cakap,sampaikan dgn baik dan jelas...kalau tidak pun berdiam itu lebih baik dari menjadikan kita kelihatan sgt hodoh di mata org lain...kedewasaan tu pun kadang2 x dpt diukur pd kerjaya,pangkat dan usia...mumme pernah jumpa org kampung yg tiada kedudukan ataupun pendidikan tertier,tapi kematangan mereka...sgtlah mengkagumkan...semoga syawal kali ini satu permulaan yg lebih baik buat kita...

tak perlulah kita berbangga2 dgn apa yg telah kita lalui sepanjang setahun ini...kerana yg tersirat itu lebih difahami sebenarnya...mumme juga ada terlintas pandang status kawan di facebook

Someone Once said~ "There comes a time in your life, when you walk away from all the drama and people who create it. You surround yourself with people who make you laugh. Forget the bad and focus on the good. Love the people who treat you right, pray for the ones who don't. Life is too short to be anything but happy. Falling down is a part of life, getting back up is living." I have done it all!! Feeling much better about it too :)

Comments

  1. yer kak liza...lagi malas bila tgk masih ada org belum start keje balik...

    ReplyDelete
  2. salam Syawal, salam bertemu kembali MumMe..

    Mintak dijauhkan dari sifat2 macam tu kan MumMe, moga2 tutur kata kita dapat sentiasa menyenang dan menenangkan hati orang sekeliling kita..

    ReplyDelete
  3. salam syawal,Ummiross...
    ye lah Ummi...lidah tu lebih tajam dr mata pedang kan Ummiross...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts